Arguzia/Natura/Artificio. Contraptions and Ingenuity in Baroque Arts and Literature

Convegno internazionale parte delle attività di disseminazione del progetto ANIMATE - Animation, Materials, Transcultural Ecologies: Performing Worlds at the Baroque Savoy Court of Christine of France

  • Data: dal 05 dicembre 2024 al 06 dicembre 2024

  • Luogo: Sala Carracci, Palazzo Magnani, Via Zamboni 20, Bologna

Locandina evento

Organizzato da Sonia Cavicchioli (Università di Bologna) e Elisa Antonietta Daniele (Marie Skłodowska- Curie Fellow, Università di Bologna/UCLA).

‘Art is the ingenious creator of works so witty’ that they make ‘Nature jealous’, writes Emanuele Tesauro in his Il cannocchiale aristotelico (1654): theatrical machines that reproduce on earth the  thunderstorms ’that Nature makes in the inaccessible workshop of the clouds’, as well as ‘swaying seas and fleeting forests’ or ‘puzzling birds that are not alive and yet fly’. This conference, held in Italian and English, explores the wit underlying the recreation of natural environments and the simulation of elemental and vital forces in Baroque arts, engineering, and literature. These ‘Metaforiche operationi’, which ‘make those who see believe the unbelievable’, reflected changing attitudes towards nature and artifice, varied relationships between humans and the natural environment – contiguity, resistance, coalescence – and they had potential and value as ways of contesting and making sense of inchoately shifting scientific, epistemological, and artistic paradigms

Saluti istituzionali

Nicola Grandi, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna Direttore del Dipartimento di Filologia Classica e Italianistica

Speakers

Elisa Acanfora, Università degli Studi della Basilicata
Victoria Addona, Université de Montréal
Nicola Bonazzi, Alma Mater Studiorum – Università di Bologna
James Clifton, The Museum of Fine Arts Houston
Elisa A. Daniele, Alma Mater Studiorum – Università di Bologna
Marzia Faietti, AlmaMaterStudiorumUniversitàdiBologna/KunsthistorischesInstitutinFlorenz–Max-Planck-Institut Federico Lanzellotti, Universität Basel
Lauro Magnani, Università degli Studi di Genova
Elisa Spataro, Sapienza Università di Roma
Angela Vanhaelen, McGill University, Montreal
Franca Varallo, Università di Torino
Bronwen Wilson, University of California, Los Angeles
Enrico Zucchi, Università degli Studi di Padova

Comitato scientifico

Sonia Cavicchioli (Università di Bologna), Loredana Chines (Università di Bologna), Elisa Antonietta Daniele (Università di Bologna), Franca Varallo (Università di Torino)

La conferenza è parte delle attività di disseminazione del progetto di ricerca "ANIMATE - Animation, Materials, Transcultural Ecologies: Performing Worlds at the Baroque Savoy Court of Christine of France" 

L'evento, finanziato con i fondi HORIZON 2020 - Marie Skłodowska-Curie Actions, marca la fine del progetto "ANIMATE - Animation, Materials, Transcultural Ecologies: Performing Worlds at the Baroque Savoy Court of Christine of France", svolto da Elisa A. Daniele (Alma Mater Studiorum – Università di Bologna) tra il Department of Art History della University of California, Los Angeles (2022-23), e il Dipartimento FICLIT (2024), con la supervisione della prof.ssa Sonia Cavicchioli (partner supervisor: prof.ssa Bronwen Wilson).